Friday, May 8, 2015

~~ 2nd BABY < HADI ILHAN>

assalamualaikum

Entry kedua harini sementara ibu tgh rajin.
Ni entry khas untuk adik

Alhamdulillah lepas 8 bulan baru berkesempatan citer pasal adik


13/8/2014
06.39 pm
Hospital Sultanah Nora Ismail, Batu Pahat
3.81 kg 
VBAC (Vaginal Birth After Cesarean)
MUHAMMAD HADI ILHAN BIN MOHD FAIZUL

HADI- petunjuk
ILHAN - Yang cerdik/bijaksana


KRONOLOGI KELAHIRAN ADIK

2 minggu sebelum due
Dah keluar tanda, lendir darah. 
ibu mula la cuak siap pegi hospital. Dr check xde bukaan lg
So boleh balik. 2 minggu bersenang lenang sbb x sakit. darah tu mmg kadang-kadang keluar
Tanda nak bersalin kali ni lain pulak. Insyirah dlu mmg ketuban pecah

11/8/2014
Hari sebelum tu dah start sakit sikit2 tapi contraction x kerap
tapi cuak bila ade rasa contraction, luka czer yg lama macam ngilu
serah diri kat hospital.
Dr tahan kat wad 1 malam sebab nak pantau. 
nampaknya xde pape yg perlu dirisaukan so esok dr bg discharge
tapi kne check jalan dlu, procedure biasa katanya
duduk kat wad kali ni mmg rasa sedih n emosi sbb insyirah kena tinggal kan

12/8/2014
Sebelum nak discaj dr check jalan dulu. sekali da 3 cm.
terus kena tahan. Malam tu mmg sakit tak ingat. masa syirah dlu sbb air ketuban da pecah teros tolak labor room. memang sakit betol bila kena tahan kat wad ni
malam check masih 3 cm. adoi mmg lama kat 3 cm tu... 
sakit dia dtg kejap2 tapi sakit macam nk putus pinggang

13/8/2014
pagi dr check dah 4 cm. lega....
boleh masuk labor room. tapi penuh.. tunggu la sat
nurse kata lama lagi nig nak bukak. 
dlm kul 12 mcm tu baru labor room ade kosong
terus masuk labor room. Sejam dua yg pertama, sakit mmg x kuat sgt. bukaan baru 5 cm
dr masuk pitocin utk induce rasa sakit tu. 
perghhh lps tu mmg sakit yg amat
tapi sbb da penah rasa sakit dlu, boleh la handle dgn teknik pernafasan yang betul
xdela menjeri-jerit macam dulu
faizul mmg sy x bg masuk sbb tak sanggup nk bg dia tgk kesakitan saya.
kata org baik bg husband tgk mcmana kita bertarung nyawa
tapi bg sy xpelah sy lg sanggup menanggung kesakitan tu.. 
x boleh rasanya nk tunjuk kesakitan dpn dia...
dalam kul 5 camtu dr check da 8 cm. dr suh sy teran sikit2 bagi bkk laluan.
Dr n nurse mmg busy, kejap2 berlari ke bilik lain
dalam kul 6 lebih tu sy mmg da rasa benda kt bawah. 
dr dtg check menjerit kepala da nmpak. teros nurse kelam kabut pasang besi kt kaki tu
mula la adegan push mengepush ( adegan yang tak dirasai ketika kelahiran pertama)
Sekali push x keluar. zass dr buat episiotomi
Push keluar kepala...
Dr suruh push sekali lagi..ZAsss keluar semua... LEGA...
terus dr tunjuk bby. n bawak p bersihkan
Adoi sesi menjahit luka episiotomi mmg x best. Lama gak sbb besar gak luka
Nurse membebel lagi sbb sy asyik angkat punggung
Sakit woiiii
kalo tnya sakit mana lg sakit bersalin ke jahit. saya jawab jahit. sebab sy kena jahit 2 kali
(story kemudian)
Lepas bby da timbg nurse bagi suruh susukan.
nurse btau berat bby 3.81. 
ok mmg terkejut. masa scan dalam 3.4 je. patutla kepa susah nk keluar. 
kepala besar adik ni, kepala adik lonjong sikit mase awal2 kluar. maklumla masa sakit tu da teran sikit2. kepala pon kelauar masuk.. hihihi
masa mengandung mmg x nmpak perut saya tp bila bby kluar amik ko 3.81kg tu..
kata bapak deme. mmg la x nmpak perut sbb ibu besar. cheh
anak-anak sy masa lahir mmg besar saja tapi bila da kat luar biasa-biasa je
takde la tahap debab berketul-ketul mcm bby lain
rasanya semua gen family sy
adik beradik saya smua lahir besar. sy je .3.91kg tapi bila kat luar takdela debab sgt.. tapi bila da makin membesar dan berusia mmg debabbbbb
sy request mintak bilik sorg. ntah la rasa lebih selesa kalo nk susukan bby. sy ni pemalu. walaupon yg layaknye bilik berdua. bilik sorg mmg kne tambah la bayarannya. tapi satu malam RM 90 je
sebab saya duk x cukup 24 jam. x payah bayar... yahooo
Kali ni mmg handle anak sorg la kat wad. malam tu mmg berdua je ngn bby
anak kedua kan nurse x risau la sgt. lagipon bersalin normal. 
kelebihannya bersalin normal ni kita sedar a n boleh susukan anak

14/8/2014
tarikh due sebenar
boleh discharge
semua ok. rasa gembira sbb duk kt hospital kejap
masa czer dlu dekat 3 hari la jugak


KISAH LUKA EPISIOTOMI TERBUKAK

ini mmg scary. 
xde pengalaman bersalin normal. 
so buat gaya-gaya org bersalin operate
dgn uruskan insyirah yang crancky lps dpt adik
x rasa sakit pon.. cuma pagi tu rasa beranginnn je.
nurse dtg check kata mcm da terbukak
suh p jumpa dr kat klinik
sy mmg x penah tgk luka tu sbb ngeri
pegi klinik jumpa dr, dr suh refer hospital..
selamat la ke hospital dgn air mata berjurai-jurai sedih nk kne jahit balik
smapai hospital masuk labor room jahit balik luka
giler sakit wooooiiiii
lag sakit dr sakit bersalin. 
nurse kata jahitan sebelum ni dia jahit bersambung. so bila satu terbukak dia akan terbukak smua
yang jahitan kedua ni nurse jahit satu-satu
mmg seriau hari2 check takot jahitan terbukak
alhamdulillah ok.. hihihi

jom layan gambar adik ILHAN








1 kawan baik hati:

IBU PUSPITA on June 28, 2015 at 9:12 AM said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


Post a Comment

 

Designed by Alieff Artwork